Terug
klupengel gaat deze keer naar Urenco De Klupengel gaat deze keer naar Urenco.

Urenco is blij met de Klupengel

ALMELO - Jaarlijks wordt door de Klup de Klupengel uitgereikt aan een organisatie die veel voor de Klup betekent. Deze keer werd de Klupengel uitgerelkt aan Urenco. Die staat overal te boek als een zeer betrokken ondernemer.

Jaarlijks kloppen er tientallen organisaties, instellingen en initiatiefnemers aan om financiële hulp. Urenco geeft ruimhartig aan organisaties die passen binnen zijn sponsorkaders en vraagt daar niets voor terug. Daarom waren Judith Slijkhuis en Petra Engelbertink van Urenco blij verrast toen ze van De Klup Twente de Klupengel kregen voor de steun van Urenco.

Klupengel is kunstwerk
De Klupengel is een kunstwerk dat door cliënten van Artdesch (De Twentsche Zorgcentra) speciaal voor De Klup Twente wordt gemaakt. De eerste engel van keramiek werd meer dan tien jaar geleden geboetseerd door Mariska Eggengoor. Sindsdien wordt er jaarlijks met behulp van een mal exact eenzelfde Klupengel gebakken en door steeds andere kunstenaars van Artdesch beschilderd.

Urenco is grote sponsor
De Klup Twente reikt de award vervolgens uit aan bedrijven en fondsen die blijk geven van uitzonderlijke betrokkenheid bij De Klup Twente.

Urenco is zo’n onderneming die De Klup Twente bijstaat. Het tekende drie jaar geleden als eerste bedrijf een sponsorcontract met De Klup Twente en zegde daarmee drie jaar lang een bijdrage van € 5000 toe. Dat bedrag, en zeker ook het feit dat er een meerjarig contract werd afgesloten, heeft De Klup enorm geholpen, vertelde directeur Alina Fazal bij Urenco. Ze gaf aan dat het eerste sponsorcontract voor De Klup fungeerde als een soort ‘vliegwiel’ en dat het zorgt en zorgde voor navolging én nieuwe plannen om extra geld binnen te halen voor De Klup Twente op een structurele manier.

Financieel moeilijk
Extra inkomsten zijn van levensbelang voor De Klup Twente. Want de vrijwilligersorganisatie heeft het al een tijdje financieel moeilijk. Er komt, ondanks heel goede verstandhoudingen met gemeenten, minder geld binnen en de kosten stijgen. Om minder afhankelijk te zijn van alleen subsidiegelden, gaat De Klup meer tijd en energie steken in het zoeken naar andere sponsoren die zich net als Urenco ook voor meerdere jaren willen verbinden aan de stichting.

Stressjam
De bijdragen van Urenco kon De Klup Twente in de afgelopen jaren heel goed gebruiken. Het is onder meer besteed aan het ontwikkelen van Stressjam, een programma voor de VR-brillen van De Klup, waarmee deelnemers, medewerkers, vrijwilligers en ook buitenstaanders gevoelens van stress en spanning kunnen bestrijden. De Klup gaat dit programma in het najaar van 2026 ook aanbieden aan collega-instellingen en -bedrijven.

Bij Urenco waren ze in hun nopjes over deze besteding van hun bijdrage aan Stressjam. Temeer er in de eigen onderneming veel aandacht is voor gezond leven en duurzame inzetbaarheid.

Verbouwing Siebelinkhuis
Een ander deel van de Urenco—schenking heeft De Klup Twente gebruikt voor de interne verbouwing van het Siebelinkhuis voor de naschoolse dagactiviteiten. Daar kunnen kinderen uit het speciaal onderwijs terecht voor wie er in de reguliere BSO geen plek is. Ook die besteding viel bij Urenco in heel goede aarde, omdat het bedrijf bewust werkt aan een bedrijfscultuur waar iedereen zich gehoord voelt en zichzelf kan zijn. Dit past perfect bij de lijfspreuk van De Klup Twente: Iedereen mag meedoen.

Urenco blijft sponsor
Met de uitreiking van de Klupengel komt er overigens geen einde aan de band tussen Urenco en De Klup Twente. Judith Slijkhuis benadrukte dat er veel waardering is en blijft voor het werk van De Klup Twente en Urenco bekijkt graag de mogelijkheden voor een nieuw sponsorcontract.