Terug
IMG_2574.jpeg
Uitgaan & Cultuur

Robbin Veldman met 'Manicis – geboeid in olieverf'

Op vrijdag 28 november jl. werd in de Erik Neimeijer Gallery in Nijverdal de expositie 'Manicis – geboeid in olieverf' van Robbin Veldman (1989) feestelijk geopend. De vernissage, omlijst door live muziek en een warme, open sfeer, kreeg extra glans doordat Veldman zelf met zichtbaar enthousiasme over zijn werk vertelde. Het werd een avond waarin kunst, ontmoeting en beleving vanzelfsprekend in elkaar overliepen. Als bijzonder aandenken ontving ik een gesigneerd en gelimiteerd expositieboekje (nr. 100/130), waarin de wereld van 'Manicis – geboeid in olieverf', voorleeft.

Martin Paus |
IMG_2484.jpeg

Robbin Veldman is een schilder en grafisch ontwerper uit Nijverdal. In zijn werk versmelt hij klassieke schildertradities met een eigentijdse, onderzoekende blik op identiteit en werkelijkheid. Hoewel hij is opgeleid als grafisch ontwerper, ontwikkelde hij al vroeg een fascinatie voor portret- en figuratieve schilderkunst. Na een periode van portretten in opdracht richt hij zich inmiddels volledig op autonoom werk, waarin niet de gelijkenis centraal staat, maar het verkennen van ideeën.

Met zijn nieuwe tentoonstelling 'Manicis' toont Robbin een serie die bestaat uit dertien intieme olieverfschilderijen over verlangen en identiteit. Een reflectie op de spanning tussen interne waarheid en uiterlijke verschijning: wat van binnen voelt – verlangen, onzekerheid, worsteling – versus wat je naar buiten toe laat zien. De titel “Geboeid in Olieverf” draagt bewust een dubbele betekenis: enerzijds “geboeid” als gefascineerd/geboeid door iets, anderzijds “geboeid” als een beperking. De werken lijken eerder introspectief en psychologisch dan realistisch-documentair: de tentoonstelling nodigt uit tot nadenken over identiteit, verlangens, innerlijke worsteling en kwetsbaarheid

Een eerder project van zijn hand is de serie 'The Pretending'. Hiervoor schilderde Veldman portretten van volledig verzonnen figuren: gemaskerde, onbekende gezichten die gebaseerd zijn op door AI gegenereerde beelden. Door deze kunstmatige oorsprong te combineren met traditionele olieverftechniek onderzoekt hij hoe echt ‘echtheid’ nog is. De serie stelt vragen over representatie, authenticiteit en onze visuele cultuur, waarin digitale manipulatie bijna vanzelfsprekend is. Met zijn verf laat Veldman het onware geloofwaardig lijken – en juist dat spanningsveld intrigeert.

Veldmans oeuvre is gelaagd en tegelijk toegankelijk. Hij beheerst de klassieke schildertechniek, maar gebruikt die om hedendaagse thema’s te onderzoeken, van identiteit tot beeldvorming in een tijdperk waarin sociale media en AI steeds meer bepalen wat als ‘echt’ wordt gezien. Zijn werk nodigt uit tot reflectie en gesprek: wie zijn we, wie willen we zijn, en hoeveel daarvan is nog authentiek? Daarmee ontwikkelt Veldman zich niet als traditionele portretschilder, maar als hedendaagse beelddenker – iemand voor wie een gezicht nooit slechts een gezicht is.

De zichtbaarheid van Veldmans werk neemt snel toe, mede door recente mediaoptredens. In december 2024 verscheen hij in 'Sterren op het Doek', waar zijn conceptuele en gelaagde benadering indruk maakte op Jim Bakkum en het publiek. De uitzending liet duidelijk zien hoe zijn werk psychologische diepgang, melancholie en ambiguïteit combineert.

Een maand later vertelde hij in 'Wat Bezielt Je' (HOi TV) openhartig over zowel deze ervaring als de ideeën achter 'The Pretending', wat leidde tot een persoonlijk en toegankelijk portret van een kunstenaar die laveert tussen traditie en digitale vernieuwing. De optredens vergroten zijn bereik en onderstrepen zijn positie als kunstenaar die meer doet dan mooie beelden maken: hij bevraagt wie we zijn, hoe we kijken en wat we als waarheid beschouwen.

De tentoonstelling 'Manicis – geboeid in olieverf' zijnde “a painting series that captures longing and breaks silence” is te zien op zaterdagmiddagen van 29 november t/m 17 januari in de Erik Neimeijer Gallery te Nijverdal, een galerie die zich richt op hedendaagse kunst.

Martin Paus