TUBBERGEN - Ronkende motoren, 50.000 toeschouwers en vele beroemde coureurs. Tubbergen was van 1946 tot 1984 het toneel van de Grote Prijs van Twente. Een evenement dat bij velen nog vers in het geheugen gegrift staat. Het was jarenlang de grootste motorrace van het land op een stratencircuit. Jaarlijks wordt op tweede pinksterdag nog een motorevenement georganiseerd over een circuit op het industrieterrein in het dorp. Om oude tijden te herleven en herinneringen op te halen. Het waren “tijden om nooit te vergeten en om met een heel mooi gevoel op terug te kijken” volgens twee oud-coureurs, Theo Bult en Marcel Ankoné.
Jaap de Wit
Het was Jaap de Wit (Jacobus Cornelis de Wit) uit Zenderen die de eerste plannen smeedde voor de motorwegrace in Tubbergen. Bij hem werd de passie voor motoren met de paplepel ingegoten. Zijn vader had een rijwielhandel en verkocht ook af en toe motorfietsen. Een handel die zijn zoon later voortzette. Al in 1939 ontdekte Jaap de Wit een terrein dat in zijn ogen perfect was als wedstrijdcircuit. Helaas gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten en moesten de plannen nog even de ijskast in.
Maar De Wit zat niet stil. Hij bleef zich tijdens de oorlog bezighouden met de uitwerking van zijn plannen. Met succes! Na de bevrijding kon de draad direct worden opgepakt en begin 1946 verkende hij, samen met een aantal vrienden, de route die later het bekende circuit van Tubbergen mocht worden genoemd. Op zaterdag 28 september 1946 ging de wens van Jaap De Wit in vervulling. Onlangs aangestelde burgemeester Kolenbrander gaf groen licht! De allereerste ‘Groote Prijs van Twenthe’ werd gereden op het circuit.
Eerste motorfiets voor 75 gulden
Motorliefhebbers en coureurs uit binnen- en buitenland wisten het evenement in de loop der jaren te vinden. Zo ook Theo Bult uit Lonneker. “Toen ik tien was, ging ik voor het eerst mee naar de race. Dit was natuurlijk een hele happening. Ik vergeet nooit meer dat de hele tribune destijds inzakte”, vertelt hij.
Op achttienjarige leeftijd kocht hij zijn eerste motorfiets voor 75 gulden. Bult maakt in 1969 zijn debuut in Tubbergen waar hij verrassend een eerste plek wist te behalen in de 350 cc klasse en in de 250 cc klasse werd hij derde. Hij had zich inmiddels al flink bewezen tijdens verschillende wedstrijden door het hele land. Twee jaar later schreef hij geschiedenis en won hij beide klassen op het circuit van Tubbergen. De media is lyrisch over de veelbelovende coureur Theo Bult. Bult moest in 1971 helaas een punt achter zijn carrière zetten vanwege een harde val met een rugwervelfractuur tot gevolg.
Zelf sleutelen aan de motor
Oldenzaler Marcel Ankoné was 21 toen hij met racen begon. Een jaar eerder kocht hij een motorfiets waar alle onderdelen af moesten worden gehaald en gerepareerd moesten worden. “Door schade en schande wordt men wijs”, zegt Ankoné. “Destijds moest je echt zelf aan je motor sleutelen en verstand hebben van de techniek.” Mogelijkheden om te trainen waren er eigenlijk niet of nauwelijks. “Op zondagochtend gingen we stiekem racen op bospaadjes om toch te kunnen trainen.” Des te knapper was het, dat Ankoné in 1976 de 500 cc op zijn naam wist te schrijven in Tubbergen.
Monument
De Grote Prijs van Twente kent niet alleen maar mooie tijden. In 1954 liet coureur Colpaert uit Rotterdam het leven. In 1961 komt de elfjarige Henk Vlutters uit Oldenzaal om het leven en verongelukt John Bacon, een Engelse coureur. 1972 is een absoluut rampjaar voor de races in Tubbergen. Al direct na de start verongelukte Nederlandse coureur Leo Commu. Bij Fleringen vloog Zuid-Afrikaan Mike Grant uit de bocht en raakte hij een toeschouwer uit Borne die hierbij om het leven kwam.
Vooral het verhaal van John Bacon grijpt Theo Bult nog altijd aan: “Ik weet nog heel goed, dat zijn vrouw destijds in verwachting was. Dat doet toch wel iets met je.” De dodelijke ongelukken zijn de aanleiding van het feit dat het boek voor het circuit in Tubbergen in 1984 definitief dicht gaat. Bij de rotonde van Tubbergen naar Albergen, is in 2012 een monument geplaatst ter nagedachtenis aan de slachtoffers.
De toekomst
De Historische Motorstichting Tubbergen (HMT) organiseert sinds 2003 demonstratieritten voor historische racemotoren. Ieder jaar op tweede pinksterdag wordt er een motorevenement gehouden om de rijke historie weer tot leven te laten komen. Een gebeuren dat veel bezoekers trekt en mede mogelijk wordt gemaakt door de gemeentelijke instanties, sponsoren, diverse verenigingen van binnen en buiten de gemeente en door hulpverleningsdiensten en vele enthousiaste vrijwilligers.
“Dit is een evenement dat we graag nog jarenlang willen voortzetten”, vertellen HMT-bestuursleden Theo Oude Luttikhuis en Wilfried Hofste. “We willen de zogenaamde demonstraties aantrekkelijker maken voor een jonger publiek en zijn naarstig op zoek naar nieuwe vrijwilligers die een steentje bij willen dragen.” Belangstellenden kunnen een kijkje nemen op de website: www.hmstubbergen.nl en contact opnemen met Theo Oude Luttikhuis via 06-21872215.