Algemeen

Twents Debattoernooi

ALMELO - Op dinsdag 5 maart is op het Noordik Lyceum het Twents Debattoernooi gehouden. Dit gebeurde in samenwerking met de DebatUnie. Om elf uur kwamen de eerste scholen al binnen en om twaalf uur kon iedereen genieten van een vegetarische lunch, die verzorgd werd door de twee expeditieteams van het Noordik. 

Om half één ging het los en begon de wedstrijd. Veel leerlingen hadden nog nooit gedebatteerd tijdens een echt toernooi. De spanning was voelbaar tijdens de eerste ronde, maar uiteindelijk overheerste wel het plezier. Een paar teamleden die hadden verloren vertelden dat ze het toch erg leuk vonden om te doen en dat ze er in de toekomst zeker mee door wilden gaan. Ze leken zelf lichtelijk verbaasd over hun eigen enthousiasme.

Lydia Engelbertink en Esther Bonfrer van het Noordik Lyceum vertellen dat veel debatwedstrijden in het westen van het land worden georganiseerd. Hierdoor kost het best veel geld om mee te kunnen doen, want er moeten bijvoorbeeld treinkaartjes worden gehaald voor alle leerlingen en hun begeleiders. Daarom vonden zij het belangrijk dat er ook in Twente meer aandacht zou komen voor debat. “Het gaat vooral om het meedoen en plezier hebben! We hoorden dat leerlingen verbaasd waren hoe leuk ze debatteren eigenlijk vonden. We wilden een laagdrempelig toernooi organiseren waarbij scholen die nog niet zo lang debatteren (of nog helemaal niet debatteren) eens konden zien hoe zo’n dag eruitziet. We kregen van een docent terug dat haar leerlingen enthousiast bij haar waren gekomen en vertelden dat ze willen blijven debatteren. Dat is waarvoor we het allemaal doen. Een docente was trots op haar team, want haar leerlingen pikten de feedback die ze kregen van de jury ontzettend goed op. Het ging steeds beter!”

Volgend jaar meer mavoteams

Lydia Engelbertink en Esther Bonfrer kijken terug op een geslaagd evenement, maar ze willen het toernooi wel blijven verbeteren. “We hopen dat er volgend jaar meer mavoteams mee zullen doen. We merken dat er nu veel havo- en vwo-leerlingen meedoen aan de wedstrijden. Mavo-leerlingen kunnen ook hartstikke goed debatteren! Er bestaan toernooien waarbij er ook een mavocategorie is. Het lijkt ons ook leuk om volgend jaar een prijs uit te kunnen reiken aan het beste mavo-team. Wij hopen dat er dan ook steeds meer mavoleerlingen enthousiast zullen worden voor debat.”