Algemeen

Nieuwe tankautospuit voor brandweerkazerne Losser

LOSSER - Brandweer Twente is in 2021 gestart met het vervangen van haar tankautospuiten. De tankautospuit, het basisvoertuig en afgekort TS worden gebruikt bij inzetten voor brand, technische hulpverlening, waterongevallen en incidenten met gevaarlijke stoffen. Vrijdag 26 januari kreeg de kazerne in Losser haar nieuwe auto.

Compleet nieuwe vloot

De nieuwe voertuigen vervangen de huidige TS’en, die na jaren dienst- en inzeturen aan vervanging toe zijn. Sinds 2021 is een deel van de Twentse vloot al vervangen. Sinds november afgelopen jaar vervangen ze op nog zestien kazernes de tankautospuit. Als de laatste in 2024 in ontvangst is genomen zijn alle 29 Twentse kazernes voorzien van het nieuwe type voertuig.

Welkom in Losser

Op vrijdagavond 26 januari droeg de korpsleiding om 19.30 uur de nieuwe TS officieel over aan de korpsleden van kazerne Losser. De brandweerkazerne in Losser is een kazerne van waaruit de brandweervrijwilligers uitrukken, telt 28 vrijwilligers en heeft jaarlijks zo’n 100 uitrukken. Het personeel van Losser is enthousiast over de nieuwe auto: “We zijn blij met de nieuwe tankautospuit, het nieuwe Iveco onderstel zal zich perfect gedragen op de wegen in Losser. De vernieuwde uitrusting sluit goed aan bij de nieuwe kijk op brandbestrijding en hygiëne”, vertellen kazernecoördinatoren Jeroen Ensink en Harry Baas.

Uniek voertuig

De nieuwe tankautospuiten zijn speciaal voor Brandweer Twente ontworpen en uitgerust met de modernste apparatuur en innovatieve snufjes. Het voertuig is zo efficiënt mogelijk ingericht. De uitlaat is bijvoorbeeld erg compact waardoor er geen opbergruimte verloren gaat. Daarnaast is de ruime manschappencabine kenmerkend, hier is plek voor in totaal zeven personen. De bepakking en de materialen, die bij het begin van een inzet nodig zijn, hebben een plek gekregen in de manschappencabine. Zo kunnen de brandweermensen de inzet zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Niet alleen het voertuig, maar ook de bepakking is nieuw. Een groot deel van deze materialen is geleverd door Twentse ondernemers. 

Technische specificaties

Chassis: Iveco Eurocargo Fire

Fighting 160E32 4×2 (Euro 6)

Opbouw: Hilton/Magirus TLF2000

Motor: 6-cilinder diesel, 235 kW (320 PK)

Aandrijving: automatische versnellingsbak (Allisson)

Wielbasis: 4.185 mm