Algemeen

Marja Fransen-Koopman viert 55-jarig jubileum als hét gezicht van Koopman Mode

In het fraaie, maar toch kleine en afgelegen Tilligte verwachten mensen niet snel een gerenommeerd modehuis van maar liefst 3200m² en vier verdiepingen te vinden. Het familiebedrijf werd in 1912 opgericht door de opa en oma van Marja Fransen-Koopman. Zelf trad ze in 1970 toe tot het bedrijf en had ze de afgelopen 55 jaar een grote rol in de groei en ontwikkeling van het complete en toonaangevende modehuis dat Koopman Mode anno 2025 is.

In 55 jaar nog geen dag met tegenzin naar het werk

In 2019 nam haar dochter Marie-José het bedrijf over, maar nog altijd is Marja dagelijks te vinden in de winkel. Dit tot vreugde van veel vaste klanten die haar als het gezicht van het modehuis zien en graag een praatje met haar maken. Marja zelf mag dan 73 zijn, ze is nog lang niet van plan om te stoppen. Zo was ze dinsdag 1 juli, de dag van haar 55-jarige werkjubileum, nog op inkoop in Amsterdam. “De inkoop is altijd mijn kindje geweest. Maar eigenlijk vind ik al het werk hier leuk. In 55 jaar ben ik nog geen dag met tegenzin naar het werk gegaan. Ik sta niet graag in de belangstelling, maar mijn dochter wist dat ik die dag 55 jaar werkzaam was. Bij terugkomst uit Amsterdam werd ik door het team verrast: het jubileum werd gevierd en ik kreeg cadeautjes.” 

 

‘Het was de bedoeling om in 2012 samen te stoppen’

In de jaren 50 waren het Marja’s ouders Jan en Femy die het bedrijf hadden overgenomen van de oprichters, opa Bernard en oma Marie. Op haar 9e sloeg het noodlot toe en kwam vader Jan veel te vroeg te overlijden. “Mijn moeder was alleen met zeven kinderen waarvan ik de oudste was. Ze deed de winkel samen met mijn oom. Na het lyceum in Oldenzaal zou ik in Groningen gaan studeren, maar mijn moeder vroeg of ik thuis wilde komen. Dat heb ik gedaan en toen ben ik in 1970 in het bedrijf gekomen. In 1979 is mijn broer Louis er ook bij gekomen, samen hebben we 35 jaar het bedrijf gerund. Het was de bedoeling om in 2012 samen te stoppen. Maar mijn man Stef is in 2008 overleden. Ondertussen waren ook de kinderen het huis uit, dus dacht ik ‘laat mij lekker hier blijven’.”

 

Weidewinkel met personal shopping

In het fashioncafé vertelt Marja vol trots hoe zij de afgelopen 55 jaar maar liefst twaalf verbouwingen meemaakte en zag hoe er naast de mannen- en damesafdeling ook afdelingen voor kinderen, schoenen en trouw en feest bijkwamen. “In de modewereld is het elk halfjaar weer spannend wat het volgende seizoen gaat brengen. De trouw- en feestafdeling trekt sinds corona enorm aan, daarvoor komen ze van heinde en verre.” Het blijft een opmerkelijk verhaal dat er op deze locatie zo’n bekend modehuis te vinden is. Als verklaring voor het succes noemt Marja de termen weidewinkel en personal shopping. “Er zijn veertien weidewinkels in Nederland. Dat zijn grote familiebedrijven met een compleet assortiment voor alle doelgroepen die gevestigd zijn in kleine plaatsen in een groene omgeving. Wij zitten in de kleinste plaats. 

Klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en beleving stond hier altijd al hoog in het vaandel. Onze mogelijkheid tot personal shopping sluit daar goed bij aan. Veel klanten hebben een vaste verkoper. Online kunnen ze aangeven wanneer ze willen komen en wie hen mag helpen voor verkoop of advies. Dan staat er al iemand klaar als ze binnenkomen.” 

 

Avond van tevoren trouwkleding passen

In ruim een halve eeuw Koopman Mode maakte Marja van alles mee. “Soms komt er iemand langs die door een moeilijke periode gaat omdat diegene bijvoorbeeld iemand heeft verloren. Dan sta ik klaar voor een gesprek en kop koffie. Ook hielp ik op donderdagavond een keer iemand die de volgende dag ging trouwen. ‘Ik bin mooi op tied, het past ja allemoal’ zei hij. Het team is ook veranderd. Toen ik erbij kwam waren er twee dames naast mijn moeder, oom en ik. Nu hebben we een geweldig team van 75 personen. En er is weinig verloop. Mijn zoon woont in Amersfoort, maar is ook altijd betrokken geweest. En mijn dochter heeft het als vierde generatie overgenomen. Ook blijft de band omdat het mijn geboortehuis is. Als team doen we hier alles met elkaar. Dat maakt het voor mij een genot om te mogen werken in zo’n mooi bedrijf en daar wil nog lekker mee door blijven gaan. Ik wil het verhaal graag eindigen met ‘jouw stijl, onze aandacht’. Dat is onze slogan waarmee eigenlijk alles is gezegd.”