Uitgaan & Cultuur

Vier uitverkochte avonden vol topentertainment bij ‘ouderwets’ Nachtuulkes Gala

DENEKAMP - In ’t Wubbenhof stond donderdag 2 tot en met zondag 5 februari het gala van C.V. de Nachtuulkes op het programma. In carnavaleske sferen genoten de galaliefhebbers van prachtige muziek, zang en dans. Hilarische buuts zorgden voor menige natte onderbroek van het lachen. Vier dagen achter elkaar brachten de medewerkers en artiesten van het Nachtuulkes Gala een maar liefst vier uur durend programma vol topentertainment op de bühne. Nadat het gala, door de welbekende omstandigheden, afgelopen jaar plaatsvond in mei was er dit jaar weer sprake van een ‘ouderwets’ gala. Elke avond werd een stijf uitverkochte zaal volledig ‘op zijn kop gezet’.

Zing’n en metseln

Na de intocht van Hertog Bas en Sik Boyke werd het gala afgetrapt met het openingsnummer ‘Zing’n’. Een prachtige vertolking van OG3NE’s hit ‘Sing’ door Yke Oude Griep, Karen Groeneveld en Florien Bussink. Vervolgens was het aan Guido Tijman om als eerste buutreedner van de avond de zaal ‘los te trekken’. Als ‘Boswachter Bearnd’ vertelde hij hoe de politiek hem ‘het bos in’ had gestuurd. In het bos beleefde hij vervolgens de nodige opzienbarende avonturen waarna de zaal goed los kwam.

Na de eerste buut kwamen Sanne Bruns, Karen Groeneveld en Imke Oude Griep op het podium om met hun ‘Edgy Eighties’ een prachtige eighties medley ten gehore te brengen. Fraukje Rouleveld en Liz Greven kwam voor de tweede maal op de bühne met hun buut ‘Good Metseln’. In een voortreffelijk stuk lieten ze met hun ‘Hakki’s Bouwbedrijf’ zien dat ook vrouwen verstand van de bouw hebben. Scherp en actueel namen ze daarbij vakkundig de dorpsperikelen op de hak, zo leidde hun betoog over de gemiste kans voor jongerenappartementen boven de Aldi nieuwbouw tot groot applaus vanuit de zaal.

Na de jongedames was het de beurt aan de heren Peter Swensson en Mike Wams om hun zangkunsten te vertonen. Als ware ‘King’s of Rock and Roll’ swingden zij over het podium waarbij afwisselend vier nummers van Elvis werden gezongen. Voor het Denekampse publiek was het goed om Mike Wams, nadat persoonlijke pech hem langdurig aan de kant hield, weer terug te zien op het gala. Dit deed hij met verve. De rol van Elvis bleek Wams op het lijf geschreven! De Elvis act werd ondersteund door de dansdames. De dansdames hadden te maken met enkele pechgevallen, zo vielen Dominique Tanate en Lindsey Morshuis slechts enkele dagen voor het gala uit met blessures. Dit was met name zuur voor de dames zelf aangezien zij hier maanden voor hadden geoefend en tijdens de repetities lieten zien over fantastische moves te beschikken. Des te knapper was de prestatie van de drie overgebleven dansdames Elza Olde Keizer, Joyce Veltmaat en debutante Romy Van Dusschoten die als ware uulke’s over het podium wervelden. 

Briljant(e) optredens

Geef Koen Kokkeler, Cas Heuvels en debutant Bjarn Thijert een coltrui en een wc-bril en ze laten de zaal gieren van het lachen. De titel van hun visuele act luidde ‘Briljant’, en daar was geen woord aan gelogen. Van de botsauto’s tot een maanlanding, op doldwaze wijze beeldden de heren het uit met hun wc-bril. Wellicht de beste visuele act van de laatste galajaren. Na de heren was het de beurt aan ‘Love’. Een optreden waarbij ‘Don’t Go Breaking My Heart van Elton John en Kiki Dee werd gezongen door het duo Peter Swensson & Mienke Gosselt.

Als uitsmijter voor de pauze kwam de gerenommeerde buutreedner Anouk Tijink ten tonele met ‘Lotte’s Viskroam’. Als viswief ‘Lotte van de Krab oet Hengel’ zette ze een ijzersterke buut neer vol prachtige woordspelingen. De avond was nog maar op de helft en het publiek snakte al naar adem. Een welverdiende pauze was het ook voor de band van het gala. De gelegenheidsformatie bestaande uit Dennis Oude Nijeweme, Egbert van Dusschoten, Tom Brouwer, Rick IJspeerd, Michael Wijnolds, Wim Bussink, Gijs Wilbers en Pascal Lakenberg leverde, ondanks een korte voorbereiding, een topprestatie door alle gala-avonden te voorzien van de muzikale omlijsting.

Na de pauze nam galapresident Michel Wams het woord om de show te hervatten. Wams nam deze rol voor de derde keer op zich en vulde dit wederom prima in. Alsof hij het al decennialang doet praatte hij soepel en op geheel natuurlijke wijze het bomvolle programma vlot aan elkaar. Na de pauze werd Wams echter ruw onderbroken door ‘de Buurtjes’. “Vôt wean!”, schreeuwden Joost Aarninkhof en Jorrit ter Ellen van achteruit de zaal waarna de galapresident afdroop. Met hun bouwhelmen en ladder baanden de bouwers van mancaves zich een weg naar het podium. Al voordat zij het podium bereikten gingen de eerste lachsalvo’s door de zaal terwijl ze de aanwezige Raad van Elf op de hak namen. Op het podium namen ze plaats op het dak van de ‘Oal’n Griez’n’, een prachtig decor van de Denekampse Sint-Nicolaaskerk. Aarninkhof en ter Ellen stonden alweer voor de zesde keer op het podium en brachten misschien wel hun beste stuk tot nu toe. Vanaf de skyline van ’n Doarp kwamen ze diverse bekende Doarpers tegen en passeerden allerlei gebeurtenissen van afgelopen jaar in het dorp de revue. Soms tegen ‘het randje’ aan, maar op vakkundige wijze gingen de buurtjes er nooit overheen.

Nadat podiummeesters Roy Kuiper, Barry Tijink, Harm Kleisman, Rick Bodde en Frank Steghuis de bouwplaats hadden opgeruimd werd het podium weer terrein van de zangers en dansers. Het was tijd voor ‘Loat Goan!’. En het publiek liet zich zeker ‘onmeunig goan’ op de hits ‘Give It Up’, ‘Maniac’ en ‘Take On Me’ gezongen door Peter Swensson, Imke Oude Griep en debutante Famke Ribberink. 

Zingende buutreedners

Na het spectaculaire optreden stond er ‘Helemoal Niks’ op het programma. Maar het was niet niets wat op het podium stond. Het was namelijk Erik Baalhuis die, na al de nodige ton-ervaring op te hebben gedaan met onder andere het Zoeke Gala, debuteerde op het Nachtuulkes Gala. Heerlijk leunend en op z’n Twents klagend vanuit de buutton hing het publiek aan zijn lippen. Van de ‘hele andere hitte’ in Rome tot de Papillon in Noord Deurningen, overal beleefde Baalhuis wel de nodige vakantie ergernissen. Het publiek ging helemaal mee in de belevenissen van Baalhuis. Elke avond nam de volledige zaal de kenmerkende stopwoorden van de vakantieganger over: “ik vind het he-le-moal niks!”

Na de humoristische klaagzang was het tijd voor Nederpop. Met ‘Do Mehr’ lieten Peter Swensson, Imke Oude Griep en Famke Ribberink de zaal swingen op een hitmedley van Doe Maar. De op een na laatste buut was van Martijn Blokhuis. Op de gala’s is hij met zijn typetje ‘Jens’ inmiddels een ‘ervaren rot’ in de ton. Met zijn kenmerkende gortdroge woordgrappen en prachtige Twentse tongval waarmee hij de ene na de andere hilarische anekdote aanhaalde etaleerde hij als ‘Jou Energie Neutraal Specialist’ zijn klasse. Nieuw en gewaagd was de keuze van Jens om zijn buut af te sluiten met een positieve noot. Gezongen welteverstaan. Ondanks dat de zuivere noten ver te zoeken waren zal menig galaliefhebber het ‘Zon op m’n panelen!’ de volgende dag nog in zijn hoofd hebben gehad. Zuiverder waren de noten van Yke Oude Griep, Mike Wams, Sanne Bruns en Peter Swensson tijdens ‘Dak d’r of’. Met vier klassieke carnavalskrakers lieten zij de zaal hossend uit hun dak gaan.

Slechts voor de tweede keer op het podium en dan een fantastisch gala afsluiten, terwijl het eerste optreden nog voor corona was, ga er maar aanstaan. Demi Bodde en Anouk Tijscholte lieten met hun kolderieke buut ‘Oet Hoes’ echter zien waarom de galacommissie vertrouwen in hen had. Met heerlijk herkenbare situaties werden de randjes opgezocht en moesten de mannen het dit keer ontgelden. Een sterk optreden met humor van de bovenste plank! Verrassend kozen de dames er ook voor om hun buut af te sluiten met een eigen liedje. Geheel passend bij hun buut lieten zij de hele zaal meezingen met ‘Wie sloapt wear op de bank vannacht!’.

Galadieren als hoogheden

Na de laatste buut volgde de laatste zang act. Onder de toepasselijke naam ‘Humpa Humpa’ brachten Yke Oude Griep, Florien Bussink en Famke Ribberink de stimmung er nog maar weer eens in met een fantastisch uitgevoerde Duitstalige schlagermedley. Nadat alle artiesten nog eenmaal gezamenlijk op het podium kwamen werd er traditioneel afgesloten met het Denekamp lied. Deze werd gezongen door de hoogheden van de Nachtuulkes. Een bijzonder moment aangezien beide heren zelf vaak als gala artiest op het podium hebben gestaan en nog altijd bijzonder actief zijn binnen de galacommissie. Als gerenommeerd galazanger wist Sik Boyke het finalelied prachtig te brengen. De met de dag meer schor wordende Hertog Bas was dan ook wat blij dat zijn broer naast hem stond.

Tot slot bedankten de hoogheden “alle leu veur, achter in midden in de schermen”. Als gala dieren weten zij dan ook als geen ander wat erbij komt kijken en hoeveel mensen er nodig zijn om een kwalitatief hoofwaardig gala als deze te brengen. Zo zijn er achter de schermen dames van de schmink, tekstschrijvers Dennis Rademaker, Roy van der Schoor, Paul Wiefferink en ‘good old’ Jeroen ‘Abbe’ Thijssen, mensen van de geluids- en podiumtechniek, galacommissieleden onder leiding van voorzitter Bram Groener en uitbaters van ‘de Wub’ Hedwig en Guus Veltmaat die zich vrijwillig inzetten.

Talentvolle groep

Opvallend is daarbij dat de jonge generatie bijzonder goed vertegenwoordigd is. Waarbij in andere regio’s buutreedners veelal worden vertegenwoordigd door oudere generaties, barst het Nachtuulkes Gala van het talent. Zo bestonden de gala artiesten dit jaar voornamelijk uit twintigers en dertigers. Daarnaast kan het Nachtuulkes Gala beschikken over enkele ervaren topartiesten die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend. Samen vormen zij een mooie groep waarmee de galacommissie zich de komende jaren alleen zorgen lijkt te hoeven maken om ‘luxeproblemen’.