Algemeen

Stadsnoabers werken samen aan de groei van de binnenstad

OLDENZAAL - De Stadsnoabers bestaan alweer een aantal jaar, maar wat houdt het nou in en wat doen ze precies? Jeff van den Biggelaar (voorzitter) legt uit: Oldenzaal is een stad met allure, welke tegemoet moet komen aan de maatschappelijke veranderingen. Vanuit deze samenwerking richten we ons op het behoud van het karakter en de (economische) groei van de binnenstad. Afgelopen drie jaar is er al veel gebeurd waardoor de basis van de Stadsnoabers nu op orde is. Heel veel plannen liggen klaar en nu is het gewoon een kwestie van doen. Ik denk dat we goed bezig zijn.”

Jeff van den Biggelaar en Marie-Louise Stamsnieder, procesmanager Binnenstad van de gemeente Oldenzaal.

Stadsnoabers is een samenwerkingsverband tussen de gemeente, cultuur, horeca, vastgoed (Driehoek en Vijfhoek), SOBO (Stichting Ondernemers Binnenstad Oldenzaal), Oldenzaal Promotie en evenementen. Samen zijn ze een uitvoerend, onderzoekend en adviserend orgaan. Geen verborgen agenda’s of te veel eigen belangen. Juist daar is behoefte aan en we nemen de wijze lessen uit het verleden mee om nu effectief te zijn. Alle onderwerpen aangaande de binnenstad komen op tafel en ons besluit heeft een brede draagkracht. Uiteindelijk neemt het College van burgemeester en wethouders de beslissingen. De Stadsnoabers zijn door het college benoemd als officiële samenwerkingspartner en genieten veel vertrouwen van het College.”

Vanuit de rol als centrummanager heeft Jeff de Stadsnoabers nieuw leven in geblazen. “Om successen te halen, moeten we samenwerken in deze stad. Samen geven en samen doen. De Gemeenteraad heeft 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld specifiek voor de binnenstad. Ook is er nog 750.000 euro beschikbaar voor het bevorderen van de cultuurhistorie, wat de binnenstad ook ten goede komt. Dat is een grote verantwoordelijkheid en door middel van constructieve dialogen bepalen we samen waar dat aan uit wordt gegeven. We verwachten dan ook dat alle vraagstukken/onderwerpen van de stad worden ingebracht. We moeten kijken naar het collectieve belang van de stad, geen individuele olifantenpaadjes meer.

Gezien het tempo waarin veranderingen plaatsvinden en de positie welke Oldenzaal nu heeft, zouden we graag sneller willen werken. Maar we hebben te maken met diverse belangen en natuurlijk wet- en regelgeving. Dan hebben we liever dat het iets langer duurt en dat het goed is. Sommige acties gaan al snel plaatsvinden, maar anderen kunnen niet binnen een jaar af zijn. Waar we al sinds 2015 dalende bezoekerscijfers zien, heeft het ook tijd nodig om weer op te bouwen. Door het verdwijnen van bepaalde winkels wordt de diversiteit kleiner. Hier proberen we als Stadsnoabers wat aan te veranderen en we zien ook al een paar jaar dat de bezoekersaantallen stijgen en de leegstand terugloopt.

Zoals gezegd houden de Stadsnoabers zich dus bezig met vraagstukken die de binnenstad aangaan. Denk dan bijvoorbeeld aan een basisvraag zoals: als we een winkelstad zijn, moeten we dan geen afgesloten winkelstraat hebben? Of: hoe kunnen we onze gastvrijheid verbeteren en daardoor een hogere klanttevredenheid scoren? Binnen de drie werkgroepen Infra, Beleving en Ondernemen wordt hieraan gewerkt. “Ik hoop dat iedereen mee wil denken en gaat bijdragen! Eén stakeholder zien we niet vast vertegenwoordigd binnen de Stadsnoabers is  dat zijn de (centrum)inwoners van Oldenzaal. Per thema zullen we hen hier zeker bij betrekken, want het is belangrijk dat de juiste mensen aansluiten bij dialogen over een bepaald onderwerp.” Als je je aangesproken voelt, mag je altijd contact met Jeff opnemen (jeff@oldenzaalpromotie.nl).

De doelstellingen van de Stadsnoabers zijn: meer omzet, meer bezoekers en een hogere klanttevreden- heid. Dat alles op basis van samenwerking! “We willen dat Oldenzaal bekend staat als de horecastad én winkelstad in een schitterende historische setting en prachtige groene omgeving. Marketing is hierbij dan ook zeer belangrijk,” legt Jeff uit. “Oldenzaal is een merk dat we moeten promoten en positioneren. We moeten het als stad gaan vertellen. Niet alleen aan de bezoekers, maar ook aan de inwoners. En we doen iets goed, want er zijn steeds meer andere gemeentes die bij ons komen kijken wat we precies doen en hoe we dat voor elkaar krijgen.”