Zakelijk

“We moeten creatief blijven, maar wel je verantwoordelijkheid nemen”

Ondernemers in Twenterand laten creativiteit zien

TWENTERAND – Het jaar 2020 werd voor veel ondernemers een heel bijzonder jaar met ongeloof, zorgen en frustraties. Maar het is ook een jaar waarin de ondernemers hun creativiteit en saamhorigheid moeten laten zien. Zo ook Schoenenhuis Jan Pas. 

“Wij willen positief blijven. Wij willen onze service toch blijven bieden. We gaan shopboxen langs de deuren brengen, we gaan twee keer per week live op social media. We maken natuurlijk filmpjes en aanbiedingen en bieden kerstcadeautjes aan”, steekt Hendriëtte Bruin van wal. 

Zoals altijd blijft ook de bezorgservice belangrijk. “Mensen die schoenen willen kopen, kunnen service aan huis verwachten. Ze kunnen hun wensen achterlaten en dan komen wij naar de klant toe, met inachtneming van de corona-richtlijnen. Als mensen liever de mensen niet willen ontvangen, Als de klanten liever ons thuis niet willen ontvangen dan leveren we slechts de shopbox af en halen we deze weer op of kunnen ze FaceTimen met hun favoriete medewerker!”

Volgens Hendriëtte zijn de ondernemers in Den Ham aangeslagen, maar ook creatief. “De eerste reactie is natuurlijk dat ze erg aangeslagen zijn, maar ook initiatiefrijk. Ik heb de ondernemers nog niet gesproken, maar verwacht dat veel ondernemers zullen gaan bezorgen.”

“Wij willen de klanten niet in de steek laten en andersom hopelijk ook niet. Wij zijn ervoor de klant en de klant voor ons. We zullen er samen iets van moeten maken en wij willen het samen met de klanten doen!”, besluit Hendriëtte.

Ondernemersvereniging Vroomshoop
Ook Louis Scholten vanaf 1 januari 2021 de voorzitter van Ondernemersvereniging Vroomshoop vindt het mooi hoe ondernemers in Twenterand het oppakken. “Het is heel teleurstellend dat veel ondernemers in de problemen komen, maar het is mooi dat ze creatief zijn met pick-up points en het aanbieden van onlinediensten.”

“Kijk bijvoorbeeld naar DS Verhuur van Dennis Jongeneel en Harry Ten Brinke Mannenmode die producten gaan bezorgen. Dat is natuurlijk geweldig”, gaat Louis verder. “En daarnaast zag ik laatst een ondernemer die een toonbank bij de ingang heeft gezet en van daaruit producten aanbood, erg creatief.” 

Louis geeft de Twenteranders mee om loyaal te blijven aan de lokale ondernemers. “Bestel niet bij een grote Nederlandse keten, maar juist bij de lokale ondernemers. Het klinkt cliché, maar hopelijk blijven de mensen toch loyaal!”, besluit Louis.

Schipper Tweewielers Vriezenveen
Leon Schipper van fietsenwinkel Schipper Tweewielers zegt eerlijk dat zijn branche het nog niet superzwaar heeft ten opzichte van bijvoorbeeld kappers en andere contactberoepen. “De ondernemers die het per direct dicht moet doen hebben het veel zwaarder, wij kunnen gelukkig openblijven en onze werkzaamheden in de werkplaats voortzetten. We hebben de winkel wel gesloten, maar de werkplaats blijft wel open voor reparaties”, zegt Leon.

Leon denkt dat veel mensen nog niet weten dat de werkplaats openblijft. Schipper Tweewielers komt met het idee om een spandoek op te hangen. “Wij zetten een tent van zes meter buiten om zo onze klanten van service te blijven voorzien. Daar kunnen wij onder meer de reparatiefietsen en leenfietsen afgeven aan de klanten. Om te laten zien dat wij wel geopend zijn hebben we spandoeken met de tekst: ‘werkplaats geopend’ besteld. Maar het is een beetje afwachten hoe het verder gaat.”

De bezorging blijft, zoals in de gehele coronatijd, gratis. “In de gemeente Twenterand blijven wij bezorgen en ook net daarbuiten doen we niet moeilijk. Je moet geven en nemen in deze tijd. We moeten creatief blijven, maar wel je verantwoordelijkheid nemen”, besluit Leon.