Zakelijk

Expert Oldenzaal gedijt ondanks corona

OLDENZAAL - De Oldenzaalse electronicazaak Expert draait al weer ruim twee jaar onder de leiding van eigenaars Frank Steghuis en Rick Schuler. Ondanks corona hebben ze hun positie in Oldenzaal en omgeving opgebouwd. Inmiddels telt het bedrijf 10 medewerkers.

Toeval

Frank Steghuis en Rick Schuler hadden beiden ervaring in de witgoed- en elektronicabranche. Frank heeft onder meer gewerkt onder De Grote Een en De Harense Smid, op dezelfde plek als waar hij nu gevestigd is. Rick werkte in Losser en Enschede bij branchegenoot Brilman. Frank: “We kenden elkaar als buurtgenoten in Losser. Dat we hier samen zijn begonnen is puur toeval. Mijn moeder woont tegenover de zaak die toen nog Weldink Elektro heette. Toen die de zaak sloot en Weldink het pand verliet belde ze mij direct. Op dat moment was Rick toevallig bij mij. Ik vroeg hem of hij wist wat er aan de hand was. Nee, zei Rick. Ik zei, dat als ik ooit een elektronicawinkel zou beginnen, dan zou ik dat daar doen. We zijn het eens geworden met de huurbaas en met de Expert-organisatie en zo werden we eigen baas.” Expert is een landelijke keten met zelfstandige ondernemers als winkeleigenaar. Het is een franchise-formule, maar de winkeleigenaren zijn gezamenlijk ook eigenaar van de landelijke organisatie.

Online en toch lokaal

De coronacrisis treft Expert, maar binnen de mogelijkheden houden Rick en Frank de zaak toch aardig aan het draaien. Frank: “We mogen echt niet klagen, hoor. Gelukkig had de Expert-organisatie al ruim vóór de corona een platform voor de online- verkoop. Daarmee hebben we de verkoop nog op peil kunnen houden. De reparatie en installatie van apparatuur konden we gewoon voortzetten, natuurlijk met de nodige coronamaatregelen. Frank: “Het mooie is dat als je online bij Expert bestelt, je toch lokaal koopt, omdat de uiteindelijke verkoop en levering via ons gaat. Dat is voor veel mensen een belangrijke afweging.” Rick: “Als lokale winkel hebben we duidelijk meerwaarde. Denk aan persoonlijk advies, service en bereikbaarheid. Daarnaast installeren we ook wat we verkopen en we hebben onze eigen reparatiedienst. Dat geeft mensen vertrouwen.”

Vraag

Er zijn artikelen die ‘dankzij’ de corona harder zijn gaan lopen. Rick: “Denk aan TV’s, maar ook aan inbouwapparatuur. Mensen willen het thuis goed voor elkaar hebben en veel mensen pakken een kleine verbouwing van de keuken op.” Toch kunnen beide mannen niet wachten tot alle lichten weer op groen gaan en de winkel weer gewoon open mag. Rick: “Je mist het contact met de klanten wel, hoor! En een klant wil natuurlijk liever kiezen uit echte apparaten en niet alleen aan de hand van beschrijving en foto’s op internet.” Frank: “En onze zaak lijkt nu meer op een pakhuis dan op een winkel.” De rem op de verkoop ligt wel aan corona, maar verder weg dan je zou denken: de toeleveringskanalen! Rick: “Veel fabrikanten kunnen door corona minder produceren. Apparatuur en onderdelen zijn daardoor vaak moeilijk te krijgen. We zijn als Expert erg creatief om -met die leveranciers- de beschikbaarheid voor onze klanten op zeker te krijgen. Dat is weer het voordeel van onze landelijke organisatie.” Expert Oldenzaal verkoopt producten via de landelijke site www.expert.nl en bezorgt aan huis. Daarnaast kunnen artikelen via ‘click and collect’ worden besteld, op de site en telefonisch: 0541 - 512188. Vier uur na bestelling kan het artikel (op afspraak) bij de winkel worden opgehaald.