Zakelijk

Buitengewoon Bijzonder Buiten Rijssen WEBO: Een overdekte stad in Brussel vol met eiken uit Rijssen

RIJSSEN - Ze staan overal in Nederland, zelfs in het buitenland. Opvallende bouwwerken, eyecatchers, in stadscentra, bedrijventerreinen en langs snelwegen. Mede gerealiseerd door Rijssense bedrijven. Bedrijven uit Rijssen ontwikkelen, slopen, bouwen, ook buiten Rijssen. Deze week in De Week van Rijssen: Gare Maritime, een overdekte stad in Brussel vol met Europees eiken van WEBO uit Rijssen. 

Voormalig goederentreinstation
Gare Maritime, het voormalig goederenstation in het centrum van Brussel, beslaat 75.000 vierkante meter en is verbouwd tot een overdekte stad met winkels, kantoren, promenades en horeca. Architect Willem Jan Neutelings liet zich inspireren door de bekende wandelweg Ramblas in Barcelona. Het Rijssense WEBO engineerde, produceerde en monteerde de 2.400 eiken kozijnen van circa zeven vierkante meter en balustrades van de twaalf inpandige houten gebouwen. 

Megaproject
Het begon allemaal met een mailtje van projectontwikkelaar Extensa over de plannen van Neutelings Riedijk Architects. WEBO had eerder prettig met het architectenbureau samengewerkt aan het Stadhuis in Deventer. “Dit is wel even wat groter dan het Stadhuiskwartier,” vertelt Niek Troost, salesmanager van WEBO. “Als je zo’n aanvraag binnenkrijgt weet je niet direct wat het precies behelst, maar het bleek al gauw een megaproject te zijn waar we onze uitvinders tanden wel in wilde zetten.” 

Inpandig werk
Net als in Deventer wilde de architect werken met het Eiken-Kozijn®, maar anders dan in Overijssel was het werk in het Gare Maritime helemaal inpandig. Het begon met een studiecontract met ontwikkelaar Extensa, om het hele project door te lichten en waar mogelijk te optimaliseren.

Troost: “We hebben het met elkaar geoptimaliseerd, met respect en oog voor het ontwerp van de architect.” Het definitieve ontwerp werd in BIM uitgewerkt en stuurde rechtstreeks de machines in de fabriek aan. Dat proces nam een paar maanden in beslag.

Aparte productielijn
Toen dat succesvol werd afgerond, kon WEBO de volgende fase in met de Belgische aannemer MBG. “Gezien de hoeveelheid en bouwsnelheid was het een mooie uitdaging. WEBO heeft een aparte productielijn gecreëerd en de eiken kozijnen en balustrades in een minimale doorlooptijd geproduceerd.” 

Twaalf paviljoens
Onder de gerenoveerde dakconstructie zijn twaalf paviljoens gebouwd, met elk meerdere verdiepingen. De kernen van die gebouwen bestaan uit CLT, Cross Laminated Timber. “Daaromheen hebben wij eigenlijk ons jasje van eigen houtkozijnen met glas gezet, en de balustraden”, aldus Troost. Het Gare Maritime is het grootste CLT-project in Europa waarvoor veel verschillende partijen hebben samengewerkt. 

Montageploeg
Ook de samenwerking met aannemer MBG verliep soepel. Troost: “We hebben op kantoor veertien BIM-modelleurs die de laatste technologie in het 3D-tekenen en in BIM beheersen. Wekelijks was er een BIM-sessie om met de betrokken partijen de voortgang te bespreken. Mede daarom hebben wij dat project heel goed met al die bedrijven samen kunnen uitvoeren. We hadden ter plaatse een montageploeg en een projectleider.” 

Grote logistieke uitdaging
De logistieke uitdaging van dit project was groot. Wie Gare Maritime via de hoofdingang betreedt, vraagt zich af hoe al die houten constructies de hallen in zijn gekomen. Troost: “Aan de achterkant van het gebouw zit een braakliggend terrein en een tamelijk grote ingang waar wij ons materiaal eigenlijk vrij eenvoudig naar binnenkregen. Het probleem was meer: hoe krijgen wij in een krap jaar onze producten daarbinnen gemonteerd met onze montageploeg. Dat is wel echt gelukt door dit met elkaar heel goed voor te bereiden.”  

Historie bekrachtigen
Niet alleen WEBO is gegroeid door de creatieve uitdagingen in de bouw van het Gare Maritime, ook de salesmanager heeft veel geleerd. Hij verdiepte zich in de historie van het imposante gebouw in het hart van de Europese hoofdstad. “Door dit project heb ik ook de Belgische cultuur beter door leren kennen. Met bewondering heb ik gekeken naar hoe Neutelings Riedijk die geschiedenis heeft bekrachtigd in het ontwerp van de hallen. WEBO is in staat prachtige ontwerpen produceerbaar te maken in samenwerking met architecten, ontwikkelaars en aannemers. Naast het realiseren van het Gare Maritime, zijn we ook met vele andere projecten actief in België en Nederland. Met heel veel plezier.”