Zakelijk

Door Jenny ter Maat

Bert Sanderman: ‘Strooien is een relatief klein, maar wel een heel belangrijk deel van ons werk’

RIJSSEN – Dikke lagen sneeuw, opgewaaide sneeuwduinen, vorst en dus nog meer gladheid: de winter zette afgelopen weekend goed in. De strooiwagens gaan de weg op, ook vanaf de gemeentewerf in Rijssen. Sneeuw en gladheid moeten ook de komende dagen bestreden worden, een kolfje naar de hand van de gladheidbestrijders van de gemeente Rijssen-Holten.

Technisch beheerder Bert Sanderman is verantwoordelijk voor het uitvoeringsprogramma gladheidbestrijding. Sanderman was deze maand veertig jaar ambtenaar en maakte inmiddels 39 winters mee. “Of we er klaar voor zijn? Voor honderd procent! Alles is erop gericht om te gaan”, geeft hij aan.

Indeling vroeg klaar
“Direct na de zomervakantie wordt de indeling voor de strooiauto’s gemaakt. Voor 16 oktober weten alle 26 medewerkers van de gladheidbestrijding wanneer hij beschikbaar moet zijn en op welk voertuig hij rijdt.”
De medewerkers hebben een volle week dienst, en moeten 24/7 bereikbaar en beschikbaar zijn. “Iedereen heeft dan de pieper bij zich en wordt opgepiept wanneer we los gaan.”

Vlootschouw
De strooiauto’s en trekkers staan dan klaar om uit te rijden. Sanderman vertelt dat in het vroege najaar de ‘vlootschouw’ gehouden wordt. Die vloot bestaat uit zeven voertuigen: vier vrachtwagens, een grote trekker en een busje en een kleine trekker voor de fietspaden. “Dan wordt gekeken of alles nog functioneert.”

Zout op voorraad
Zout is er voldoende in voorraad. “Vanaf het najaar is de gemeente voorbereid op alle weertypes. Afgelopen week hebben we nog zo’n zeventig ton zout laten komen. We hadden nog een voorraad van honderd ton.”
Bijna ‘zoutloze’ winters waren er ook. “In de winters van 2009/2010 en 2011/2012 kregen we landelijk te maken met zoutschaarste. Vanuit de landelijke gladheidbestrijding kreeg je toen als gemeente zout toebedeeld. Allereerst was het Rijk aan de beurt, toen de provincies en daarna kwamen de gemeenten. Het was afwachten wanneer je weer een vracht zout binnenkreeg. We hebben heel erg krap gezeten, maar gelukkig zijn we altijd wel rond gekomen.”

Prioriteit 1
Het eerst (prioriteit 1) wordt gestrooid op alle doorgaande wegen, de busroutes, routes naar scholen en de meeste fietspaden; in de Holterberg worden de fietspaden niet gestrooid.
Per preventieve strooironde is er een ton of negen strooisel nodig. “Ligt er sneeuw, dan heb je per strooironde het dubbele nodig en dan hebben we het alleen nog maar over de wegen die onder prioriteit 1 vallen.”

Trendsetter
De gladheidbestrijding van de gemeente Rijssen-Holten zette zo’n elf jaar geleden landelijk de trend met het werken met pekel. “Daarvoor heb je minder zout nodig en dat is beter voor het milieu.”

Sein om te strooien
Vanuit de provincie krijgen alle gemeentes het sein wanneer er gestrooid moet gaan worden. Sanderman: “Maar als ik eerder winterse buien aan zie komen, wachten we daar niet op. En soms overkomt het je toch nog, zoals vorige week dinsdagmorgen. De maandagavond ervoor is er tot half twaalf gestrooid; dinsdagsmorgens komt er een bui en krijg je onverwacht te maken met gladheid. Dat is niet te voorkomen.”

De strooiperiode loopt van 1 november tot half maart. “Over alle jaren heen hebben we gemiddeld zo’n 28 strooibeurten. Daar zijn jaren bij dat we 58 keer de weg op gingen. Vorig winterseizoen rukten we twintig keer uit.”

Mensen met passie
Alle medewerkers van de gladheidbestrijding volgden een cursus Specifieke Winterdienst. Sanderman rijdt zelf ook op de strooiwagen. “Ik ben gewoon ingedeeld in een van de ploegen en ik doe lekker volop mee.”
“Of ik daar zin in heb? Natuurlijk, altijd. Ook al omdat je samenwerkt met mensen die passie hebben voor dit onderdeel van ons welk. Het is maar een relatief klein onderdeel van wat we doen, maar wel een heel belangrijk onderdeel. Je moet er klaar voor zijn.”