Zakelijk

Straks een groot leerplein en meer kantoor- en bergruimte

Basisschool in Notter-Zuna breidt uit en heeft nieuwe directeur: Bert Ligtenberg

NOTTER/ZUNA – Er staan twee grote veranderingen op stapel voor de School met de Bijbel in de buurtschap Notter-Zuna: Gerrit Rosman gaat de school na zo'n 24 jaar verlaten en Bert Ligtenberg is zijn opvolger. Ligtenberg valt met de neus in de boter, want op dit moment is de uitbreiding en verbouwing van de school in de afrondende fase. De Wierdense onderwijsinstelling heeft straks een groot leerplein dat voor meerdere doeleinden ingezet kan worden en er is meer kantoor- en bergruimte beschikbaar. Na jaren van krapte is daarmee een grote wens in vervulling gebracht.

Naar ontwerp van architectenbureau VAB uit Rijssen is er een leerplein van zo'n zeventig vierkante meter gecreëerd en is er bovendien een extra kantoor van vijftien vierkante meter aangebouwd. Rosman is trots dat de verbouwing nog nét klaar is voordat hij vertrekt. “Ik ben hier in 1998 als leerkracht gestart in duogroep van vijf en zes en in 2000 aangesteld als directeur, op dat moment was er ook grootscheeps geïnvesteerd in het pand. Een kleine tien jaar terug zijn er nog twee ruimtes voor voor- en naschoolse opvang gerealiseerd. Nu is een gekoesterde wens ook gerealiseerd: meer plek voor de toekomstige manier van lesgeven.”

Leerplein
Het leerplein is een inpandige multifunctionele ruimte. “We mogen, wanneer er ruimte beschikbaar is, ook gebruik maken van het Kulturhus. Echter, de nieuwe manier van onderwijs geven verlangt steeds meer naar een eigen ruimte, waar leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes kunnen werken”, duidt Rosman. “Straks hebben we een volwaardig leerplein, waar we ook onze materialen kunnen laten staan, maar waar ook een digiboard hangt én waar een volwaardige schoolbibliotheek komt. Over een deel van de achterwand wordt een grote kast geplaatst waar we in samenwerking met de Bibliotheek Wierden een collectie boeken aan willen gaan leggen.”

De artist-impressions zien er veelbelovend uit. Het leerplein moet vooral ook een sfeervolle ruimte in school worden. “We weten nog niet exact hoe de inrichting gaat worden”, vult de toekomstige directeur Bert Ligtenberg aan. Hij pakt z'n laptop er bij en laat wat kleurrijke beelden zien. Het is een ruimte met veel daglicht en her en der zitjes “en misschien een grote, ronde bank voor het digiboard”, verklapt hij. “En doordat de ruimte vanuit de hal en lokalen goed zichtbaar is, kan de leerkracht ook gemakkelijk een oogje in het zeil houden.” Het leerplein biedt namelijk ook ruimte aan de leerlingen uit de plusgroep uit de midden- en bovenbouw. Zij krijgen deels ander werk en moeten dat zelfstandig maken, terwijl de andere klasgenoten regulier les krijgen.

Kantoorruimte
Rosman is blij dat de verbouwing bijna achter de rug is en daarmee veel meer ruimte beschikbaar is voor onderwijs en aanverwante zaken. “Wanneer leerlingen een grote ruimte hebben om te werken en materiaal op te ruimen, werkt dit veel gemotiveerder en fijner. Daarnaast is de ruimte ook te gebruiken voor kleinere vergaderingen en bijeenkomsten en hebben we een extra kantoortje laten bouwen voor IB-werk, logopedie, hulp aan leerlingen met dyslexie en dergelijke. Daar was nu echt geen ruimte voor in school. Dit gebeurde altijd in de personeelskamer of in mijn kantoor. Wat dat betreft hebben we jarenlang met een flink tekort aan vierkante meters gewerkt, ook wat bergruimte betreft.”

De oude computerruimte is nu het halletje richting het leerplein geworden. “Maar ook die hal is multifunctioneel ingericht”, duidt Rosman. “Er worden langs de wand kasten geplaatst, waar we algemene materialen dichter bij alle lokalen kunnen opbergen. Ook biedt die hal ruimte aan de twee grote kasten waar de Chromebooks voor de leerlingen in opgeruimd en opgeladen worden. Tevens is er nog een extra plek gemaakt, die als kopieer- en knutselruimte dienst gaat doen. Ook daar is nog wat extra opslagruimte voor handen. Ja, we gaan er echt goed op vooruit!” 

Pensioen
Naar verwachting is de inrichting van de ruimtes eind dit jaar gereed, zodat de officiële ingebruikname ergens begin 2022 op de planning staat. Rosman is trots dat hij 'zijn' school op deze manier dan achter zich kan laten. “Ik ben dan 65 jaar en verwacht dat ik op 1 maart de sleutel kan overdragen aan Bert. Tot die tijd werk ik nog twee dagen in de week om de managementzaken over te dragen. Zo kan Bert zich het werk eigen maken en de sfeer van de school leren kennen. Je kunt onze basisschool namelijk niet vergelijken met andere scholen in de regio. We zijn een éénpitter en dat maakt het dat je als directeur veel verantwoordelijkheid draagt. Er is geen bovenschools management. Je moet als het ware overal wel verstand van hebben en beslissingen over nemen, zowel financieel als onderwijskundig. Dat maakt het ook weer uitdagend én divers en leuk!”

Constantijnschool
De 53-jarige Ligtenberg draait inmiddels enige weken mee op deze basisschool en het bevalt hem goed. “Ik heb negentien jaar lang gewerkt op de Constantijnschool in Rijssen, als leerkracht en in de MT-groep. Ben begin deze eeuw als zij-instromer in het onderwijs terecht gekomen, nadat ik eerder een managementfunctie had binnen een drukkerij. Ook die ervaring komt nu weer van pas. Al met al zie ik deze nieuwe uitdaging dan ook echt zitten! We hebben op voorhand gesprekken gevoerd en dat voelt van beide kant goed. Ik heb er ontzettend veel zin in om hier in Notter-Zuna aan de slag te gaan, ook nog twee dagdelen voor de klas, want lesgeven, dat mag ik onmeunig gaerne doon.”