Algemeen

Reggesteyn tevreden: ‘Je wil met een goed gevoel afsluiten’

NIJVERDAL – Voor leerlingen van CSG Reggesteyn in Nijverdal is een spannende tijd aangebroken, de centrale examens zijn begonnen. Ondanks alle coronamaatregelen verloopt het tot nu toe voorspoedig. “Het valt me heel erg mee tot nu toe. Afgelopen weken is het heel rustig geweest met leerlingen die in thuisquarantaine moesten, dus dat is positief”, zegt Jurgen Jansen, unitleider VWO van Reggesteyn.

Leerlingen hebben wel te maken met een aantal bijzonderheden, die in hun ‘voordeel’ zijn. Zo krijgen examenleerlingen twee herkansingen, een extra tijdvak waardoor leerlingen hun examens kunnen spreiden en kunnen leerlingen straks één vak niet mee laten tellen. Dat mag geen kernvak zijn, zoals Nederlands, Engels of wiskunde. “Daardoor hebben leerlingen wel meer kans van slagen, dus ik denk dat de leerlingen best tevreden kunnen zijn.”

Jansen begrijpt dat het kabinet heeft besloten om het centraal examen dit jaar ‘gewoon’ door te laten gaan. “In eerste instantie vonden wij het een bijzondere regeling, vooral omdat de examens afgelopen jaar ook niet doorgingen en die leerlingen juist meer fysieke les hadden. Maar ik denk dat het positief is voor de huidige examenkandidaten. Door de examens goed af te sluiten, hebben de leerlingen toch een beter, tevredener gevoel!”

Wennen
De examenklassen hebben in tegenstelling tot de andere klassen bijna altijd fysiek les gehad ondanks alle Corona maatregelen. Volgens Jansen zitten daar niet alleen maar voordelen aan. “Het was soms best lastig te organiseren, zo moesten we de leerlingen verdelen in twee à drie lokalen en zaten sommigen in thuisquarantaine, waardoor we de lessen ook online moesten aanbieden. Het grappige is, dat leerlingen nu mij vragen: ‘Mag ik de les ook thuis online volgen?’. Over het algemeen ging het goed, maar het was niet gemakkelijk.”

Volgens de unitleider van het VWO op Reggesteyn heeft de school ook wat aanpassingen moeten doen. Zo zitten er slechts 19 leerlingen in een lokaal, waar normaal maximaal 32 leerlingen in een lokaal zaten. “Het is nu natuurlijk wel een stuk rustiger in de lokalen, maar daar ligt niet onze focus; we willen gewoon goed onderwijs aanbieden.”

“Wij vinden het belangrijk dat leerlingen voldoende ondersteuning krijgen. Daarom hebben wij tutoren van buitenaf geregeld om leerlingen op verschillende vlakken te helpen. Zo hebben we een leerling die hulp krijgt van een student uit Groningen. Zowel de leerling als de ouders zijn blij en tevreden met deze extra ondersteuning die geboden wordt. De tutoren dragen dus bij aan een beter onderwijs en dat bevordert de resultaten. Het wordt zo goed ontvangen door de leerlingen, dat ik denk dat het tutorschap iets blijvends is voor de toekomst!”, besluit Jansen.

Uw reactie