Algemeen

Leerlingen Canisius adviseren schoolleiding om afval te scheiden

ALMELO - Hoe kan Scholengemeenschap Canisius het plastic afval op school drastisch terugbrengen? Over die vraag bogen tweedejaars leerlingen van de Almelose middelbare school zich de afgelopen weken. Dat gebeurde tijdens de module ‘Plastic Soup’, waarin leerlingen op zoek gingen naar creatieve oplossingen voor het wereldwijde probleem met plastic afval. “We adviseren de schoolleiding om afval te scheiden en om stoffen mondkapjes te gebruiken.”

Canisius presenteerden in een pitch hun plannen aan de schoolleiding

Thijs Olde Hampsink (23) is docent in opleiding op Scholengemeenschap Canisius. In het kader van zijn lerarenopleiding aan de Universiteit Twente ontwikkelde hij zelf een module over een actueel thema: plastic afval. Thijs: “De leerlingen zijn in vier lessen met dit thema aan de slag gegaan. Allereerst hebben ze kennisgemaakt met de omvang van het probleem ‘plasticsoep’; de term die verwijst naar alle plastic vervuiling in de oceaan. Daarna kregen ze de opdracht om binnen hun eigen school te observeren: waar wordt onnodig plastic gebruikt en hoe willen jullie dat verbeteren?” 

Volgens de jonge docent leverde dat een aantal scherpe observaties en creatieve oplossingen op, die op de dinsdagen 1 en 8 juni door de leerlingen aan de schoolleiding werden gepresenteerd. “We adviseren de schoolleiding om afval te scheiden en om stoffen mondkapjes te gebruiken”, sprak een tweetal leerlingen tijdens de afsluitende elevator pitch. Een ander duo gaf als tip mee om bij de inkoop van materialen goed te kijken of er een alternatief voor plastic kan worden bedacht: “Koop bijvoorbeeld houten stoelen in plaats van plastic. En gebruik minder plastic potjes en flesjes in de bétalokalen. Plastic soup begint namelijk op je eigen stoep!”

Thijs vertelt dat de schoolleiding serieus naar de verbeterpunten gaat kijken. “De schoolleiding was in elk geval enthousiast over de ideeën van de leerlingen en ziet ook de noodzaak voor het terugdringen van plastic afval”, aldus de scheikundedocent, die blij is dat hij zijn eigen bedachte module binnen Canisius in alle vrijheid mocht uitrollen. “Die kans krijgt niet iedere aankomende docent en daar ben ik de school erg dankbaar voor.”