Algemeen

Ik wil bolletje

ALMELO - Wie is niet groot geworden met de kreet ‘Ik wil Bolletje!’. Met deze gevleugelde kreet zette de Beschuitfabriek Ter Beek zich definitief vast op de Nederlandse markt en gaf concurrenten als Arke en Verkade het nakijken . De kreet werd zelfs uitgeroepen tot de reclameslogan van de 20ste eeuw. Dat heeft Gerard ter Beek in 1867 nooit kunnen bevroeden toen hij als huwelijkscadeau van zijn vader een bakkerij met winkel aan de Grotestraat kreeg. 

Het bakken zat Gerard in het bloed en zijn bakkerij ontwikkelde zich voorspoedig. Maar het bakken zat niet alleen in zijn bloed, maar ook in de genen van het gezin Ter Beek. Bernard – de zoon van Gerard – nam de bakkerij uiteindelijk over en de andere broers kwamen ook in het bedrijf. De bakkerij beperkte zich niet tot de productie van beschuit, maar breidde zich geleidelijk met meer producten uit zoals onder meer met ontbijtkoek en roggebrood. De producten kwamen allemaal nog onder de naam Ter Beek op de markt en zelfs tijdens de oorlogsjaren zag het bedrijf kans te blijven produceren. De hout en later kolen gestookte oven maakte naderhand plaats voor een elektrische oven en er werd een automatische baklijn in gebruik genomen. Ter Beeks Eierbeschuit was een begrip, maar de naam leende zich niet echt voor een reclameslogan. Begin jaren ‘50 werd de naam Bolletje ingevoerd. De productie van een beschuit begint als een ‘bolletje’ deeg dat naderhand wordt doorgesneden tot twee beschuiten. De naam Bolletje was geboren en de koppeling aan de slogan: Ik wil Bolletje, deed de rest. De groei kon niet langer in het pand aan de Grotestraat worden opgevangen en daarom werd in 1954 een fabriek aan de Turfkade in gebruik genomen. Daar werd het assortiment verder uitgebreid met nieuwe producten. Niet elk nieuw initiatief werd een succes. Zo werden op een geven moment vierkante beschuiten op de markt gebracht, maar daar had het publiek geen trek in. Er werd een nieuwe slogan gebracht die ook redelijk succesvol werd ontvangen: Boer – Bakker – Bolletje. Sinds 1992 herleven oude tijden op de ‘ geboorteplaats’ van de beschuitproducent. Het pand aan de Grotestraat werd sfeervol heringericht en voor het publiek opengesteld onder de naam: Bolletje Winkel en Koffieschenkerij met op de zolderverdieping een nostalgisch bakkerij- museum en leilinden voor de deur. Naast de winkel is het geruime tijd leegstaande witte pand rechts op de oude foto - van mevrouw Halbertsma (toneelattributen) aangekocht en gesloopt. Dat bood ruimte voor de aanleg van een terras. Bezoekers kunnen daar genieten van de producten die Bolletje na ruim anderhalve eeuw op de markt brengt. Een keer roepen: Ik wil Bolletje! en het wordt geregeld. Het uitzicht mag er ook zijn. Er is aan de overkant een groot aantal panden afgebroken waaronder de sportzaak van Gerard van de Riet met de bedoeling daar nieuwbouw te realiseren. Helaas moest dat op de lange baan worden geschoven, maar het alternatief is meer dan acceptabel. Er is een soort kunstparkje aangelegd met daarin tevens een zeer gewaardeerde hondenuitlaatplaats. Helaas blijkt het steeds vaker als hangplek ook zeer gewaardeerd te worden. Peter van der Molen