Algemeen

Huwelijksbootje kan eindelijk door Almelose wateren varen

Het bruidsbootje van Coen ten Heggeler is donderdag opnieuw te water gelaten. En dit keer ging het goed, in tegenstelling tot december. Toen trok de Wilhelmina Louise het nodige publiek vanwege een hevig rokende dieselmotor. “Het is toen zo ontzettend misgegaan, dat we nu met niet al te veel bombarie een proefvaart in de haven van Almelo wilden maken”, geeft Coen aan. 

Het bruidsbootje van Coen ten Heggeler is donderdag opnieuw te water gelaten. En dit keer ging het goed, in tegenstelling tot december. Toen trok de Wilhelmina Louise het nodige publiek vanwege een hevig rokende dieselmotor. “Het is toen zo ontzettend misgegaan, dat we nu met niet al te veel bombarie een proefvaart in de haven van Almelo wilden maken”, geeft Coen aan. 

Na een periode van twaalf jaar op het droge te hebben gelegen, mocht de Wilhelmina Louise dan eindelijk weer te water en varen. Het bootje gaat dienstdoen als huwelijksboot en rondvaartboot.

Het oude pastorbootje is na negentig jaar weer in oude staat hersteld. “Het is een heel uniek bootje. Ik heb wel 30 antieke bootjes gehad en opgeknapt. Dit is het enige dat ik niet weg had moeten doen”, begint Coen zijn verhaal. Tien jaar geleden verkocht hij het bootje omdat de restauratie te duur werd. “Het is een mooi ding, maar er ging zoveel werk in zitten. Het staal was zo slecht, dat eigenlijk bijna alles onder de waterlijn is vervangen. Ik kocht het voor 2.000 euro, maar het is wel tien keer over de kop gegaan.”

Na tien jaar kreeg de Almeloër de kans het bootje terug te kopen en kon de restauratie voort worden gezet. “In al die tijd was er niets aan gedaan”, zegt hij verontwaardigd. “Ik kon er zo mee verder gaan.”

De opbouw van het pastorbootje (de salon) is gereconstrueerd, met behulp van de foto’s. Bouwtekeningen zijn er niet van de Wilhelmina. De romp is allemaal nieuw, maar gerestaureerd naar oud model. Op 30 juni werd het bootje gezegend. Niet gedoopt, want dat is al gebeurt bij de eerste te water lating. Daarna was de Wilhelmina-Louise de hele zomer te bewonderen in het Huis van Katoen en Nu.

 

Behoorlijke kater

En toen zou het hoogtepunt, afgelopen december, komen. De vergunning om te mogen varen met bruidsparen en gasten was binnen. Maar de feestelijke te waterlating in Almelo viel in het water. De motor sloeg tijdens proefdraaien op het droge volledig op hol. Coen: “Een monteur vond dat we eerst nog een teststart moesten doen op het droge. Het is toen zo ontzettend misgegaan. De motor bleef maar roken. Ik heb daar een behoorlijke kater aan overgehouden.”

Alle aandacht die de ramp kreeg, heeft volgens Ten Heggeler gelukkig ook wat positiefs gebracht. Plaatselijk ‘dieseldeskundige’ Jaap Koens meldde zich en heeft de motor gemaakt.  Coen: “Ik weet veel van het restaureren van boten, maar wat betreft de motor ben ik overgeleverd aan de goden. Daar heb ik echt geen weet van en besteed ik liever uit.”

 

Met stille trom

Om opnieuw een teleurstelling bij genodigden te voorkomen, liet de Almelose botenfanaat in bijna alle stilte zijn Wilhelmina Louise donderdag te water voor een eerste testrit. “En deze keer liep dat gelukkig goed af.” Met een grote glimlach maakte hij een korte rondvaart door het nieuwe deel van de Almelose haven. Dit keer probleemloos en met medewerking van het voltallige team van Roelofs, dat hun kraan wederom beschikbaar stelde. “We gaan binnenkort het kanaal op, om nog meer testritten te maken.”

 

Coen ten Heggeler hoopt dat zijn Wilhelmina Louise een mooie rol krijgt toebedeeld tijdens de opening van de haven in de binnenstad. “Een soort van tweede doop zou wel passend zijn.”