Algemeen

Grote schilderijenexpositie Harrie ter Avest in eigen 'Kunstschuur'

NIJVERDAL – De schilderijen van Harrie ter Avest zijn vanaf 15 juli te bewonderen aan het Penningkruid 52 in de Kruidenwijk. Via een landweggetje bereik je zijn erf, het ligt een beetje achteraf. Er is voldoende parkeerruimte.

Voor een bezoek aan de tentoonstelling van 48 zeer verschillende werken hoeven belangstellenden geen entree te betalen. De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 10.30 tot 19.00 uur en zondags van 10.30 tot 17.00 uur. De expo duurt tot 1 oktober. “Ik heb contact gehad met de gemeente over de maatregelen voor corona. Het gaat allemaal volgens de RIVM-regels”, laat Harrie weten.

Harrie ter Avest (Almelo, 1944) schildert al langere tijd. Vanaf 1975, na z'n verhuizing naar Nijverdal begon hij met olieverf. Op 8-jarige leeftijd werd zijn tekentalent ontdekt. “Ook mijn ouders waren wel creatief”, merkt hij nadenkend op. Hij tekende veel met potlood en kleurpotlood; portretten en natuurtaferelen. Hij volgde geen kunstopleiding, afgezien van een cursus bij een bekende kunstschilder om zijn kennis van het materiaal en techniek te verbeteren. Ter Avest ging aan de slag bij de PTT, later KPN. Na zijn huwelijk werd hij huisman. “Mijn vrouw werkte in het onderwijs en ik zorgde voor het huis en de kinderen. Kon ik mooi schilderen in mijn atelier terwijl de kinderen daar speelden”, vertelt hij lachend.

Twee keer eerder heeft hij een kleine expositie gehad. Maar dat is al langer geleden. De creatieve kunstenaar wil nu aan het publiek tonen wat hij allemaal gemaakt heeft. Van begin dit jaar dateren zijn plannen om een grote expositie van zijn werk in te richten. En hij is tevreden; de tentoonstelling is zoals hij hem wilde hebben.

Behalve een gepassioneerd schilder en groot natuurliefhebber is Ter Avest ook een heel 'handige Harrie'. Want de panelen, de opstelling, verlichting, kortom de complete inrichting van zijn expositieruimte heeft hij zelf ontworpen en gemaakt. En daar is terdege over nagedacht. Als voorbeeld noemt hij de kleur van de panelen waarop de schilderijen hangen: “Die heb ik afgekeken van de wanden van het Rijksmuseum in Amsterdam. Ik vond dat een mooie kleur, waarop de schilderijen goed uitkomen.” Ook de meeste lijsten heeft hij zelf gemaakt, passend bij het schilderij.

Momenteel schildert Ter Avest met olieverf op paneel. “Dat vind ik het prettigst om te doen”, zegt hij. “Daarmee kun je heel precies werken.” Dat hij precies werkt, een echte fijnschilder is, is aan alles te zien op de expositie. Niet alleen de natuurtaferelen maar ook de portretten, stillevens en stadsgezichten zijn heel nauwkeurig uitgewerkt. Je kunt de steentjes in de gebouwen tellen! Er zitten vaak tegen de honderd uur werk in een schilderij. “Ik maak veel foto's en werk dat later uit. Bedenk dan een compositie. Zo kan ik een ree op doek in z'n natuurlijke omgeving neerzetten of een portret de exacte uitdrukking geven en de plooien in de stof diepte geven.” Omdat olieverf langzaam droogt heeft Harrie ter Avest in zijn atelier wel drie panelen tegelijk onder handen. “Ik werk heel dun, laag over laag. Begin met een grondlaag van gesso.”

Uit een vroegere periode hangt ook een aantal aquarellen op de expositie, voornamelijk met natuurtaferelen. De meeste schilderijen op de tentoonstelling zijn te koop. “Af en toe verkoop ik wat en ik werk ook in opdracht. Ik wil nu een serie met figuren in klederdracht gaan maken. Zet ik klassieke muziek op en dan kan heerlijk werken.”

Er is veel te zien op de tentoonstelling en Harrie is gastvrij en neemt de moeite om bezoekers van alles te vertellen over zijn werken. Een bezoek is zeer de moeite waard. Bij de uitgang heeft hij zelfs een tent geplaatst zodat de bezoekers bij slecht weer niet meteen in de regen komen!