Algemeen

Constantijnschool viert jubileum met reisje, pleinfeest en Constantijnshow

Door Jenny ter Maat

RIJSSEN – De leerlingen van de Constantijnschool beginnen hun nieuwe schooljaar wel heel plezierig. De school is nog maar net begonnen, en er wordt al gefeest. De school bestaat namelijk veertig jaar en viert dat vanaf 5 september met een week vol activiteiten.

De Constantijnschool aan de Braakmansdijk bestond begin jaren tachtig uit twaalf units op het terrein waar eerder houtdorpen gehouden werden. In de noodlokalen werd lesgegeven aan de kinderen uit deze toen nieuwe wijk. Piet Klokkenburg was toentertijd directeur. In 1988 werd een stenen school neergezet; de eerste school binnen het Protestants Christelijk Primair Onderwijs met de markante vormgeving van architect Wim van Harmelen. Er zouden er binnen het PCPO nog twee volgen: de Julianaschool aan de Roerdomp en de Beatrixschool. “Bijzonder was het ‘open plein’ in het midden van de school, met daaraan de klaslokalen. Een school zonder lange gangen, dat was voor die tijd heel bijzonder”, vertelt directeur Marcel Beukers.

Veertig jaar Constantijnschool, veel veranderde in die jaren. De digitalisering deed ook op school haar intrede. “We waren de eerste school binnen PCPO die vanaf groep 3 voor elke leerling een eigen chromebook had. Dat had je veertig jaar geleden niet. Toen hadden we nog schriftjes met lijntjes.” Sinds een aantal jaren wordt gewerkt op digitale borden. “In één van de lokalen hangt nog een krijtbord”, weet Beukers.
De school kreeg een buurtschoolplein, een groenplein met bosjes en zand, en een freerunbaan. De Constantijn school is vernieuwing nooit uit de weg gegaan. “Wat niet veranderde is dat we letterlijk en figuurlijk een school zonder drempels zijn gebleven. Ouders kunnen gewoon binnen komen lopen als ze vragen hebben, pakken zelf een kop koffie als ze dat willen, ze kennen de weg. De school was en is heel toegankelijk.”

Beukers (47) is sinds begin dit jaar directeur van de school. Hij volgde Gertjan van Dijk op.
Beukers is geboren en getogen in Wierden, en woont bijna een kwart eeuw in Rijssen, schuin tegenover de school. Hij komt uit de horeca, was manager en organisator, gaf als docent consumptieve technieken les op het MBO in Doetinchem, volgde later nog een opleiding voor docent Nederlands. “Ik wilde daar wel iets meer mee, een leidinggevende functie in het onderwijs.” Hij volgde daarvoor de studie onderwijskunde. Toen kwam heel toevallig de vacature voor onderwijsdirecteur voorbij. Beukers solliciteerde, kwam op gesprek en kreeg de functie. “Alles wat ik gedaan heb in mijn vorige werk, managen, lesgeven, omgaan met mensen, komt hier samen. En de doelgroep spreekt mij erg aan.” Lachend: “Het is gewoon leuk wanneer je in groep drie binnenkomt en je moet de kinderen gewoon van je been af schudden. Het is een warm nest hier, binnen de school en binnen de vereniging.”

Feestweek vol activiteiten
Hij ziet uit naar het jubileumfeest. “Het wordt echt een week waarin we zowel voor de leerlingen als voor de ouders en de collega’s een leuke week hebben.” Over het programma wil hij nog niet alles kwijt, dat moet grotendeels een verrassing blijven. “Uniek is dat we woensdag met de hele school met bussen vertrekken voor een verrassingstocht naar een leuke locatie. We gaan met alle groepen een dagje weg.”
Op donderdagavond is er een gezellige gezinsavond op het plein achter de school. “We sluiten op vrijdag af met een Constantijnshow, waar elke groep iets creatiefs gaat uitvoeren.”

Plannen voor technieklokaal en moestuin
En dan óp naar het vijftigjarig bestaan. Plannen voor de komende jaren zijn er wel. “We willen volgend jaar graag een technieklokaal realiseren, voor multifunctioneel gebruik. De cheetahgroep, hoogbegaafde leerlingen uit groep 5 en 6 van de Wilhelminaschool, de Beatrixschool en onze school, krijgt in dat lokaal extra uitdaging en verdieping.”
“Dat lokaal willen we ook gebruiken om uitdaging en verdieping te bieden aan leerlingen van onze eigen school die liever met de handen bezig zijn.” Met name voor deze leerlingen zijn er ook plannen voor de aanleg van een moestuin. De horeca achtergrond blijkt niet helemaal verdwenen: “Ik wil graag met leerlingen aan de slag met koken en gezonde voeding.”

Het belangrijkste is en blijft de leerling zelf, benadrukt Beukers. “Het kind staat centraal. Ieder kind is uniek, ieder kind heeft z’n eigen talent. Als school probeer je elke leerling zo goed mogelijk te ontwikkelen, te ondersteunen en klaar te maken voor het vervolgonderwijs, welk onderwijs dat ook is. Dat doe je samen met de ouders. En de school blijft natuurlijk, ook de jaren die komen, een school zonder drempels.”